Whole | Bütün 

2013

Male circumcision, as a remark of a pre-adolescent child entering manhood, is being celebrated as a sumptuous and highly theatrical ceremony in Turkey. Circumcision, as a ritual of loss, is the most traumatic marker of masculinity upon the male body. As a series of twelve photographic tableau, Whole, recalls the experience through its anesthetic atmosphere and bluish tyranny, to make an imagined celebration, in which, the body is reunited to its lost part. Juxtaposing dioramas with real figures in photographs, various moments and places integrate with constructed ambiance of the ceremony. Ironic attempt to reattach branches of the pruned tree, reflects the desire of becoming a whole again. Confetti lying on the floor and a long, white tulle hanging four feet away from the photographs; make the viewer experience the ceremonial intimacy of the work in the physical gallery setting. 

Çocukluktan erkekliğe geçişin en önemli koşulu sayılan sünnet, pek çok toplumda olduğu gibi Türkiye’de de, gösterişli ve teatral bir şölenle kutlanıyor. Erkek ruhunun kadınsal parçasını kesip aldığına inanılan bu kayıp ritüeli, erkekliğin, erkek bedenine en travmatik izini bırakıyor. Bütün, bu ize dair belleği, mavinin erkeksi baskınlığı ve şölenin anestezik atmosferi üzerinden ele alan 12 fotoğraflık bir seri. Bedenin, kaybettiği parçasına, hafızanın kurgusallığında kavuştuğu sürreal bir ‘tamamlanma’ töreni. Maketlerin gerçek insan figürleriyle birleştiği karelerde, cinsiyete dair farklı anlar ve mekanlar, sünnet töreninin teatral atmosferiyle iç içe geçiyorlar. Budanmış ağacı dallarıyla tekrar birleştirmenin ironik çabası, kaybedileni yerine koyup tekrar bir bütün olabilmek arzusunu yansıtıyor. Karelerin sergi alanındaki uzantısını oluşturan konfetiler ve fotoğrafların bir buçuk metre ötesine gerilmiş uzun, beyaz bir tül perde, projenin törensel mahremiyetini fiziken de deneyimleme imkanı sunuyor.